Odcinek 25

Jak być optymistą po stoicku? 

Sty 31, 2020 | Podcast, Ze stoickim spokojem

Wiele rzeczy nas przygnębia, sprzyjając wykształceniu pesymistycznego światopoglądu. Sam stoicyzm, ze względu na koncepcję amor fati (akceptacja losu) i wyrzeczenie się pragnień, postrzega się jako filozofię nieoptymistyczną, jeśli nie jawnie pesymistyczną. Tymczasem jest to światopogląd jednoznacznie optymistyczny, zaś praktykę stoicką można traktować jako ćwiczenia z optymizmu. W tym odcinku wyjaśniam, jak po stoicku przezwyciężać wszelkie formy pesymizmu, które szczegółowo wyjaśniłem w odcinku poprzednim.

Wspieraj nasz podcast

Wesprzyj produkcje naszego podcastu przekazując drobną kwotą pieniężna przez system PayPal.

Prowadzący i Goście

Tomasz Mazur

 

 

Literatura

Bill Irvine, A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy
Hans Rosling, Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą
Steven Pinker, Zmierzch przemocy. Lepsza strona naszej natury

 

 Pobierz odcinek

Podobne Odcinki

#57 – Stoicyzm na złamane serce. Cz. 2

#57 – Stoicyzm na złamane serce. Cz. 2

Zapraszam do wysłuchania drugiej części rozważań na temat doświadczenia złamanego serca. Czy stoik może mieć złamane serce? Wiemy, że współcześnie jest to jedno z najbardziej powszechnych i, jak się zdaje, najbardziej naturalnych zjawisk. Człowiek zakochuje się i doznaje zawodów, niekiedy zawód jest tak intensywny, że opisać go można jedynie w kategoriach „złamanego serca”. Czy stoicyzm jest praktyką, która łagodzi objawy tego doświadczenia, czy może raczej sprawia, że w ogóle go nie doświadczamy? Czy antyczni stoicy zakochiwali się, czy przeżywali związane z tym niepokoje i katusze? Zapraszam do wysłuchania dzisiejszego odcinka.

#56 – Stoicyzm na złamane serce. Cz. 1

#56 – Stoicyzm na złamane serce. Cz. 1

Według niektórych badań “złamane serce” należy do najpowszechniejszych doświadczeń współczesnego człowieka. W tej czy innej postaci niemal każdy doświadczył tego stanu. Czy jest to faktycznie nieuchronne? Czy sposób, w jaki żyjemy, w jaki jesteśmy skonstruowani, musi nas na to doświadczenie wystawiać? Czy stoicyzm może coś na ten stan zaradzić? A może uprawianie stoicyzmu całkiem nas przed nim zabezpiecza? Ale czy to by było dobrze? To tylko niektóre pytania, jakie nasuwa problem zawodu miłosnego. Zapraszam do wysłuchania rozbudowanej, dwuczęściowej odpowiedzi na te pytania. W pierwszej części rozmawiam o zawodzie miłosnym z psycholożką i seksuolożką Anną Brymorą.

0 komentarzy